בקתה מטריפה מקרטון

הדרכה ליצירת בית משחק משוכלל

וואי וואי ההדרכה הזו שוכבת אצלי מהקיץ שעבר, כשבניתי את הבקתה הזו לטובת ההפקה של שבט הקרטון (בפוסט הזה). התירוצים שלי לא להעלות אותה עד כה מגוונים: מדובר בבקתה שקל להכין אבל קצת ארוך להסביר, זה לא היה רלוונטי למה שהעליתי לבלוג באותו רגע, כי חג, כי סגר, כי אני בדיוק אוכלת נוטלה. אבל לא עוד! הנה היא לפניכם, הדרכה להרכבת יצירה מקרטון, שהיא קצת איגלו והיא קצת בקתה אפריקאית, היא יכולה להיות קטנה או ענקית, זה תלוי רק בכם.

יצירה בקרטון

קרטון קרטון קרטון

קרטונים מגיעים בשלל גוונים ועוביים. אם יש באפשרותכם להשיג קרטונים גדולים ונקיים, שיש בתוכם רק שכבה אחת של קרטון גלי (היוש איקאה) – זכיתם. אם לא, דעו שקרטון במילוי כפול הוא קשיח יותר וקשה יותר לעבוד איתו. מצד שני הוא נפלא לקירות הבקתה, שחוטפים לא מעט מכות מהילדים. ובאשר לצבע הקרטון: גיוון הוא לא רע בכלל, אבל אם יש הדפס על הקרטון, נשתדל שיישאר בחלק הפנימי של הבקתה כשאתם מרכיבים אותה. 

איך בונים בית משחק מקרטון

ובאשר לדבק- דבק חם הוא… חם. ממש. וכאן צריך אקדח דבק חזק שמחמם את הדבק מאד ומהר כי הכיפה הגאודזית ״רוצה״ להפתח ויש להדביקה היטב. אפשר גם להשתמש בדבק מגע, שחזק יותר מדבק חם ותוכלו להמנע מכוויות, אבל העבודה איתו איטית. לבחירתכם.

הפוסט הזה יהיה ארוך, אני מסבירה בו צעד אחרי צעד איך הופכים קרטונים מהרחוב למחבוא מהחלומות. לא מתכננים לבנות בקתה כזו כרגע? הנה סרטון שעל רגל אחת מסביר את הכל:

כלים וחומרים

– קרטון (המון!)

– עפרון

– סרגל מתכת ארוך

– סכין חיתוך

– משטח חיתוך

– אקדח דבק חם והרבה מקלות דבק

שבלונה מס׳ 1

נתחיל מהמתמטיקה (בלאחס)- המידות המופיעות כאן הן המידות שאני הגעתי אליהן, במטרה ליצור בקתה גדולה שקוטרה בערך 150 ס״מ, מטר וחצי. נכנסתי לאתר הזה, שמחשב כיפות גאודזיות (כיפות המורכבות ממשולשים) והשתמשתי במחשבון שם. מוזמנים לאמץ את המידות שלי או להמיר למידות שמתאימות לחלל שלכם.

מכינים שבלונה (גם היא יכולה להיות מקרטון). בעזרת סרגל ועפרון משרטטים את המידות הרצויות לכם, למשולש שווה שוקיים. לבקתה שלי יצרתי משולש שכל אחת משוקיו השוות באורך 40.6 ס״מ, ובסיסו באורך 46 ס״מ. כדי להקל על תהליך השרטוט, חישבתי את אורכו של הניצב – 33.5 ס״מ. שירטטתי אותו בניצב למרכז הבסיס בעזרת סרגל משולש וממנו מתחתי את השוקיים לעבר קודקודי הבסיס. 

Cardboard geodesic dome

מסביב למשולש נסמן מעין מסגרת, לשוניות שישמשו אותנו להדבקה. במקום להמציא ללשוניות עובי כלשהו – הכי פשוט זה להניח את הסרגל לאורך צלעות המשולש שציירנו ולסמן את הלשוניות פשוט ברוחב הסרגל. זה יקל על העבודה שלנו מאוחר יותר. את המשולש והלשוניות סביבו נחתוך בסכין, והשבלונה מוכנה.

נניח את השבלונה על הקרטון ונסמן בעפרון. כדאי לסמן על הצד של הקרטון שמוכתם, או מודפס, או שיש עליו מסקינג טייפ. זה יהיה הצד שיהיה בחלק הפנימי של הבקתה. בעזרת הסרגל והסכין נחתוך את המשולשים. כמה? שלושים כאלה. 30. כן.

בית מקרטון

שבלונה מס׳ 2

עכשיו נכין שבלונה נוספת – של משולש שווה צלעות, במקרה שלי – כל הצלעות אורכן 60 ס״מ. איך משרטטים בקלות משולש כזה? אם יש לכם סרגל משולש בבית, כזה שיש בו 30, 60 ו-90 מעלות, זה יעזור לכם מאד. פשוט משרטטים צלע של 46 ס״מ (או כמה שאתם צריכים), מניחים את הפינה של ה-60 מעלות בקצה הקו המשורטט ונעזרים בו לשרטט את הצלע הבאה וכן הלאה. גם כאן נוסיף לשוניות הדבקה ברוחב הסרגל. 

cardboard geodesic dome

נעתיק את המשלוש שווה הצלעות לקרטון ונחתוך. כמה? עשר יחידות. אתם עדיין כאן??

כיפה גיאודזית מקרטון

אפשר גם: לעשות חלון קטן במשולשים שווי הצלעות, זה יוצא ממש חמוד. 

how to make a geo dome

זה הזמן לכופף את הלשוניות שסביב המשולשים. זה ממש פשוט: מצמידים את הסרגל לאורך כל לשונית ומיישרים שיהיה ״במקום״, ששפת הסרגל תימתח מפינה לפינה.

איך מכינים מקרטון

אוחזים בקרטון ובסרגל יחד, מפעילים מעט כח ומכופפים. כך נוצר ציר כיפוף לאורך שפת הסרגל.

מכופפים באותו אופן את כל הלשוניות של כל (כל!) המשולשים. כן, נדרשת סבלנות, אבל אני נשבעת שלא לקח לי הרבה זמן להכין את כל החלקים ולהגיע לשלב הזה. באמת!

בקתה מקרטון

מחמשים מחומשים

יאללה מרכיבים! נתחיל מהמשולשים שווי השוקיים שחתכנו ראשונים:

בוחרים חמישה משולשים, עדיף בגוונים שונים של קרטון אם יש לכם כל מיני. הערבוב הוא יפה ויוצר מראה מעניין יותר בסוף. מסדרים את המשולשים בצורת מחומש. ממש חשוב! השוקיים הזהות של כל המשולשים ינשקו זו לזו, בעוד הבסיס הארוך יותר יישאר בהיקף המחומש.

cardboard hut

קוטמים מעט את הפינות הפנימיות של לשוניות ההדבקה הקרובות למרכז המחומש, כדי שלא ידחפו זו את זו ויפריעו. 

בקתה מקרטון

מדביקים את המשולשים זה לזה, כשבמשולש האחרון נצטרך לעזור למחומש להתרומם מעט, כי הוא אינו נסגר שטוח אלא בצורת כיפה. אני השתמשתי בדבק חם ונעזרתי בקליפסים שיחזיקו את הקרטון מספר דקות בזמן הייבוש. 

איך בונים בית משחק מקרטון

נכין שישה מחומשים, מכל המשולשים שווי השוקיים שחתכנו.

כיפה גאודזית מקרטון

עכשיו נתחיל ״לשזור״ אותם יחד לשרשרת ארוכה. למחומש הראשון נדביק משולש שווה צלעות, לא משנה לאיזו צלע. משם נמשיך לחבר מחומש-משולש-מחומש וכו׳, חמישה מחומשים וחמישה משולשים לסירוגין (נראה אתכם אומרים את המשפט הזה שלוש פעמים רצוף).

כיפה גיאודזית מקרטון

עכשיו נוסיף את חמשת המשולשים שווי הצלעות שנותרו: נדביק אותם בין המחומשים כך שיגעו קודקוד לקודקוד במשולשים שווי הצלעות שכבר הדבקנו. הצורה תיסגר בהדרגה.

לסיום הכיפה- נניח את המחומש האחרון במרכז ונדביק אליו את המשולשים שווי הצלעות, אחד אחרי השני. תוך כדי הדבקה הכל ייאסף וייסגר לכדי כיפה. זה נהייה קצת מסובך וכדאי להשעין את הכיפה על גב ספה, שולחן או חברה טובה.

לא צילמתי הרבה בשלב הזה כי קצת נאבקתי עם הכיפה (אפשר לראות את זה בסרטון). אבל הנה תמונה של הכיפה מוכנה, כשהמחומש שבמרכז הוא החלק האחרון שהוספתי.

geo dome DIY
כיפה גיאודזית DIY

קירות לבקתה

הכיפה הגאודזית מוכנה! ייאי!

עכשיו נחתוך קירות לבקתה. הרוחב של הקירות צריך להיות כאורך הצלעות של המשולשים שווי הצלעות. אצלי- 46 ס״מ. הגובה- ממש תלוי בכם. לא לשכוח לסמן לשוניות מצד ימין ושמאל, וגם בחלק העליון של כל קיר. יש לחתוך 9 קירות (אפשר להחסיר לשונית ימנית בקיר אחד ושמאלית בקיר שני, ואלה יהיו הקירות מצידי הפתח של הבקתה).

מסמנים על הקרטון וחותכים. אין צורך למדוד מחדש בכל פעם- מודדים וחותכים פעם אחת, ומשתמשים בקיר הראשון הזה כשבלונה לכל היתר.

אחרי שחותכים את כל הקירות, מכופפים את כל הלשוניות בעזרת הסרגל.

מדביקים את הקירות לכיפה, לשונית ללשונית, בדיוק כמו שהדבקנו את המשולשים.

הופכים ונותנים לבקתה המהממת להיות הדבר הכי משגע שהכנסתם הביתה. היא כל כך יפה וכייפית שגם אתם תבחרו לשנו״צ בה לפעמים. כמובן שהיא גם תחסום לכם חצי בית במשך 8 חודשים, עד שבלאי הטבעי ושימוש אגרסיבי ישמידו אותה (אנחנו סיימנו במסיבת ואנדליזם כייפית לפירוק הבקתה).

מוזמנים לפוסט המלא על שבט הקרטון שלנו, כולל הדרכה ליצירת מסיכות קרטון מהממות עם/בלי הילדים.

אם אתם אמיצים ולא נבהלתם, ואפילו בניתם בקתה משלכם, אני ממש ממש אשמח לראות!

שבוע חם ומגניב

שירה

Share the Post:

Related Posts

טאי דאי מפתיע

צביעת בדים בצבעי FABRIC CREATIONS כולם מכינים עכשיו טאי דאי! השילוב של הטרנד הלוהט עם הימים הארוכים בבית, הוא רקע

Read More